قصههای ایرانی؛ دنیای فانتزی
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۳۳۱۳
به گزارش قدس آنلاین، یکی از این سریالهایی که بعد از چند تعویق روی آنتن رفت، «مستوران» از تولیدات سازمان اوج بود؛ سریالی که در طول تولید کارگردانش تغییر یافت. ۷قسمت ابتدایی مستوران را سیدجمال سیدحاتمی کارگردانی کرد و بعدها مسعود آبپرور به پروژه اضافه شد.
این کارگردان میگوید: تجربه کردن گونههای متفاوت کمک زیادی به من کردهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جذابیت در تجربه
این کارگردان که در ژانرهای مختلف کار کرده و سریالهایی با قصههای مختلف ساخته درباره تجربه حضورش در «مستوران» میگوید: «هیچ وقت دلم نمیخواهد فقط در یک ژانر خاص باقی بمانم و کار کنم. من کار را با ساخت ویدئوکلیپ و نماهنگ شروع کردم؛ تولیدی که به آن بمب تصویری میگویم؛ چراکه معتقدم نماهنگها باید از زیباییشناسی تصویری و احساسی، غنی و لبریز باشند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند؛ لذا در این تجربهها، همیشه کشف ظرفیت تصویری برایم ضروری است و بهطور حتم زمانی فیلمسازی و سریالسازی برایم جذاب است که بتوانم در گونههای مختلف ورود و آنها را تجربه کنم.»
قصهای که مکان و زمان ندارد
آبپرور از پذیرفتن سریال «مستوران» میگوید و اینکه وقتی ساخت این سریال فانتزی و افسانهای پیشنهاد شد، از آن استقبال کرد: «از همکاری و ساخت این سریال راضی هستم، اما نکتهای که اغلب کارگردانان همیشه حسرتش را میخورند همان زمان و سرمایه بیشتر است که میتواند خروجی کار را بهتر کند. با این حال مستوران را دوست دارم و معتقدم جای خالی چنین سریالی در تلویزیون دیده میشود.» این کارگردان از خیالی و افسانهای بودن «مستوران» هم میگوید و اینکه درآن نمادها و المانهای ایرانی و اسلامی وجود دارد، اما در برگیرنده هیچ دوره تاریخی نیست و شامل زمان و مکان خاصی نمیشود.
باز هم «برف بیصدا میبارد»
علاوه بر «مستوران» که از شبکه یک پخش میشود، شبکه ۳سیما پس از بیش از ۳ماه وقفه در پخش ادامه سریال «برف بیصدا میبارد» ۳۲ قسمت باقیمانده را روی آنتن خواهد برد. پخش سریالی که بهعنوان سریال بلند تلویزیون از آن یاد میشود، قرار بود پس از ایام رمضان از سر گرفته شود. این سریال به کارگردانی پوریا آذربایجانی برای ۲۰۰قسمت به قلم مرحوم مسعود بهبهانینیا نگاشته شده که فصل اول سریال شامل ۱۰۰قسمت بود. سال گذشته ۶۸قسمت آن از شبکه ۳سیما پخش شد. تصویربرداری فصل اول سریال، اردیبهشتماه سالجاری به پایان رسید و برای ساخت فصل دوم سریال شامل ۱۰۰قسمت دوم هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
«وضعیت زرد» در شبکه۲
فصل دوم سریال «وضعیت زرد» به تهیهکنندگی مسعود ملکیمشهور و کارگردانی مجید رستگار از شنبه ۲۸ خرداد در جدول پخش برنامههای شبکه ۲سیما قرار گرفته است. فصل اول سریال درباره اخراج یک مهندس طراح سانتریفیوژی از سازمان انرژی اتمی بود و داستانکهای دیگر حول محور این قصه میگشت. فصل دوم هم دارای رگههای سیاسی است و قصه و شخصیتهای آن شامل ۶کاراکتر محوری میشود.
«تازه وارد» در شبکه ۳
سریال ۱۱اپیزودی «تازه وارد» به تهیهکنندگی محمدجواد موحد از شبکه ۳روی آنتن رفته است .این سریال که محصول خانه تولیدات جوان صداوسیماست و در باشگاه فیلم سوره تولید شده، هر شب ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه پخش میشود.این سریال در ژانر خانوادگی اجتماعی ساخته شده و به مسئله فرزندآوری و معضلات خانوادههایی که در سودای بچهدار شدن هستند، میپردازد. ساخت اپیزودهای مختلف «تازهوارد» برعهده حسن حبیبزاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی بوده است.
«داستان یک شهر» بعد از ۲۰سال
فصل سوم «داستان یک شهر» به کارگردانی محمدرضا آهنج، چهارم تیر از آنتن شبکه ۵پخش خود را شروع کرده است. این مجموعه یکی از سریالهای پرمخاطب تلویزیون در دهه ۸۰ بود که ۲فصل ۲۶قسمتی آن به تهیهکنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰روی آنتن رفت و اکنون بعد از ۲۰سال، پیمان عباسی نگارش نسخه جدیدی از این مجموعه تلویزیونی را برعهده گرفته است.
آزادی مشروط در زندان قصر
در تب و تاب تولید سریالهای تلویزیونی هم رئیس رسانه ملی، به زندان قصر رفت تا بازدیدی از سریال جدید دهنمکی داشته باشد. سریال «آزادی مشروط» به کارگردانی مسعود دهنمکی این روزها در زندان قصر در حال تصویربرداری است. داستان این سریال روایت تلاشهای کادر درمان، پرستاران و فعالیت گروههای جهادی در مقابله با کرونا در قالب طنز است. آزادی مشروط سریال تلویزیونی در ۳۰قسمت یکی از تولیدات جدید مرکز سیمافیلم است.
سریالهای تکراری
سریالهای «راه در رو»، «خوشنشینها»، «فرار از زندان»، «روزگار خوش حبیبآقا» و «مستوران» قرار است در تابستان امسال از آنتن شبکه تماشا پخش شوند. پخش سریالهای «مدیرکل»، «افسانه جومونگ» در تابستان ادامه دارد. فصل چهارم سریال «نون.خ» هم بعد از مدتها کلید خورد. تاکنون ۳فصل از مجموعه «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی برای شبکه اول ساخته شده است. «نون. خ ۱» نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. سری دوم این مجموعه طنز نیز سال ۹۹ پخش شد و «نون.خ ۳» نوروز ۱۴۰۰ از شبکه اول روی آنتن رفت.
کمند امیرسلیمانی در «بیهمگان»
بالاخره تکلیف نقش مرحومه زهره فکورصبور هم در سریال «بیهمگان» مشخص شد. قرار است کمند امیرسلیمانی ادامه نقش فکورصبور را بازی کند. مهران مهام درباره زمان پخش این سریال گفته است: «هنوز کنداکتور و زمان پخش قطعی «بیهمگان» مشخص نشده، اما سریال را برای کنداکتور فصل پاییز آماده خواهیم کرد. ۱۹قسمتی که مرحومه زهره فکورصبور هم بازی کرده از تلویزیون پخش میشود.»
شهریور؛ پایان «جشن سربرون»
حسن نجاریان، تهیهکننده سریال «جشن سربرون» هم از حجم کار زیاد مجموعه میگوید و اینکه تمام تلاششان این است که این سریال را برای شهریور روی آنتن ببرند. وی توضیح میدهد: «این روزها همچنان مشغول انجام مراحل پس از تولید سریال هستیم؛ بهدلیل اینکه بخش جلوههای ویژه و کامپیوتری این مجموعه خیلی زمان میبرد و حجم کار بالاست؛ بنابراین تمام تلاشمان را میکنیم تا هرچه زودتر سریال آماده شود و بهاحتمال زیاد سریال از شبکه یک پخش میشود.»
پایان «بینشان»
«بینشان» در ۳۰قسمت تولید شده و مرتضی رزاقکریمی، تهیهکننده سریال «بینشان» هم از پروسه ساخت این مجموعه میگوید: «این سریال در ژانر درام
خانوادگی ـ اجتماعی برای شبکه ۳تولید شده است. تحقیق و نگارش فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی از حدود ۲سال و نیم پیش آغاز شده و آزیتا ایرایی و مهدی حمزه بهطور مشترک نویسندگی این سریال را برعهده دارند.» وی ادامه میدهد: «سعی کردیم در این سریال به موضوعات اجتماعی اشاره داشته باشیم و قصه آن مبتنی بر واقعیتهای امروز جامعه باشد.»
فهیمه پناهآذر - روزنامهنگار
انتهای پیام/
منبع: همشهری
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سریال مستوران فیلم و سریال های تلویزیونی روی آنتن رفت پخش می شود فصل دوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۳۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکههای فارسی زبان خارج از کشور +عکس
آیا حمایت یک هولدینگ اقتصادی بزرگ مثل گلرنگ از پلتفرم فیلمنت، موجب نادیدهانگاری خطاهای راهبردی آن خواهد شد؟
سرویس فر هنگ و هنر مشرق - فعالیتهای شبکههای ماهوارهای فعال در حوزههای خبری و سیاسی به تدریج کمرنگ میشود و با توسعه تولید آثار سرگرمی در داخل کشور، جدول پخش بسیاری از این شبکهها فارسی زبان اتکای بیشتری به تولیدات داخلی پیدا کرده است. با توسعه تدریجی پلتفرمهای داخلی، اغلب مخاطبان مجذوب تماشای آنلاین پلتفرمها شدهاند و کفه ترازوی سرگرمی به نفع سکوهای داخلی سنگینتر شده است.
گردانندگان سکوهای تولید کننده آثار سرگرمی برای محدود کردن پخش آثارشان در شبکههای فارسی زبان موفق شدند در یک گام بزرگ با ثبت کپی رایت، مانع پخش بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی از شبکههای ماهوارهای شوند.
بیشتر بخوانید:
کمکاری یا همکاری دفاتر سینمایی با شبکههای فارسی زبان بیگانه/ سریالهای شبکه نمایش خانگی چگونه بازار قمار و شرطبندی را داغ نگه داشتهاند؟ بستهشدن مسیر پخش غیرقانونی تولیدات ایرانی در شبکههای ماهوارهایاین اتفاقات قابل تامل در حالی رخ میدهد که پخش رایگان آثار این سکوها، تنور شبکههای ماهوارهای را همچنان گرم نگاه میدارد. با این گام مثبت، قدرت سرمایهگذاری بخش خصوصی تقویت میشود و این بهرهمندی از کپی رایت زمینه ارتقا اقتصادی بخش خصوصی را تقویت میکند.
به غیر از دو گزارش منتشر شده در مشرق، پایگاه تحلیلی- خبری عصر ایران، در گزارشی (اینجا) از این دستاورد استقبال کرده و اغلب پلتفرمها به غیر «فیلمنت» در حال پیوستن به این کنسرسیوم هستند.
«فیلمنت» گوی رقابت در تمرد را ربود؟
«فیلمنت» تنها پلتفرمی است که حاضر به پیوستن به این اجماع در شبکه نمایش خانگی نشده و البته این امتناع دلایل اقتصادی - تبلیغاتی قابل تحلیلی دارد که آنرا باید در روشهای تجاری این پلت فرم در نسبت با حامی مالیاش هولدینگ گلرنگ جستجو کرد.
مجموعههایی نظیر «گناه فرشته»، «زخمکاری ۲»، «جنگل آسفالت» و فیلم سینمایی «فسیل» با ثبت کپی رایت از نمایش چندباره توسط شبکههای ماهوارهای جریان اصلی مصون ماندهاند، اما سریال افعی تهران به عنوان نمونه مصداقی حاضر به ثبت کپی رایت نشده و بعداز مدتها این تنها سریالی است که علی رغم کیفیت بسیار ضعیف محتوا، به صورت گسترده توسط شبکههای ماهوارهای منتشر میشود.
پخش مستمر سریال افعی تهران در شبکه پرشیانادلایل و استدلالهایی وجود دارد که از کنار هم قرار دادن همه آنها میتوان به این نتیجه رسید که تمایل به پخش از شبکههای ماهوارهای و امتناع از ثبت کپی رایت سریال، شاید تصمیم مشترک پلتفرم فیلمنت و مدیران هولدینگ گلرنگ باشد.
حالا پرسش مهم این است که چرا پلتفرم «فیلمنت» به این کنسرسیوم که آورده فرهنگی و استراتژیک برای شبکه نمایش خانگی دارد، تن نمیدهد؟
پخش مستمر افعی تهران در شبکه افرا سریز - افعی تهران تنها سریال به روزی است که از این شبکه پخش می شودمحتوای تبلیغات مهمتر از محتوای سریال!؟
«فیلمنت» همانطور که در گزارشهای پیشین اشاره شد همچون مجموعه «تپسی» توسط هولدینگ عظیم گلرنگ اداره میشود. گلرنگ به ساختار «فیلمنت» به عنوان ابزاری تبلیغی مینگرد و به نظر میرسد تولید محصولات فرهنگی و سرگرمی از اهداف ثانویه هولدینگ گلرنگ است. به این ترتیب زمینههای تبلیغی تولیدات در بستر فیلمنت از اولویتهای آن به شمار میرود.
شعاع تبلیغی گلرنگ چگونه در شبکههای ماهوارهای افزایش یافت؟
پخش محصولات «فیلمنت» با حمایت گلرنگ این فرصت را برای این هولدینگ فراهم میکند که شعاع تبلیغی را خود را افزایش دهد. شنیدهها حاکی از آن است که یکی از مدیران این پلتفرم «ص. الف» در واکنش به پیوستن به این کنسرسیوم این موضوع را مطرح کرده که در مورد خاص «افعی تهران» که لبریز از بیلبوردها و نشانه گذاریهای تبلیغی روغن اویلا (یکی از محصولات برند گلرنگ) است، وعده بازدید ۱۰ میلیونی به هولدینگ بالادستی داده شده و به همین دلیل فیلمنت از پیوستن به کنسرسیوم کپی رایت سرباز زده است.
تبلیغ نامحسوس روغن مشهور اویلا محصول گلرنگ در شبکههای ماهواره ایافعی تهران با حمایت روغن اویلا ساخته شده است. با اینکه هر دو مجموعه فیلمنت و اویلا از محصولات گلرنگ زیرمجموعه یک هولدینگ واحد هستند اما واحد تولید اویلا به طور مجزا با فیلمنت قرارداد میببندد. داشبورد مخاطبان فیلمنت حدودا از ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر عبور نمیکند و اگر تولیدات محصولمحور این پلتفرم قرار باشد بیشتر دیده شود، باید در دامنه رسانهای گستردهتری منتشر شود. به نظر میرسد غیر از سکوی روبیکا، فیلمنت حساب ویژهای روی پخش ماهوارهای کرده است.
فرآیند تبلیغی توسط افعی تهران چگونه محقق میشود؟
اما آنچه سبب میشود این موضوع قابل بررسیتر شود، آغاز فعالیت شبکه ماهواره ای تحت عنوان "افرا سریز" است که چند سریال بارها پخش شده را در باکس خود گنجانده و تنها برنامه به روز این شبکه سریال افعی تهران است.
این شبکه نه تنها در زمان طلایی خود سریال افعی تهران را پخش میکند، بلکه در ابتدا، اواسط و انتهای پخش سریالهایش، سایر محصولات پخش شده از فیلمنت را تبلیغ میکند.
به غیر از این شبکه، جمع وسیعی از شبکههای ماهوارهای اقدام به پخش بیوقفه محصولات پخش شده از فیلمنت میکنند اما همان محصولات را به صورت کامل نمایش نمیدهند. در واقع شبکههای ماهوارهای به بازوی تبلیغی این پلت فرم بدل شدهاند تا مخاطبان بیشتری به جمع خریداران اشتراک بپیوندند. از طرفی تبلیغات روغن اویلا که در سریال جاگذاری شده به سادگی از شبکههای ماهوارهای پخش شود.
تبلیغ نامحسوس روغن مشهور اویلا محصول گلرنگ در شبکههای ماهواره ایدر این میان نظارت ساترا نسبت به این پلتفرم با مماشات عجیبی توام است. سریال دفتر یادداشت با شوخیهای حاد جنسی از این پلتفرم پخش شد و نهاد ناظر ساترا هیچ واکنش منفی نسبت به آن پلتفرم نشان نداد. با این حساب مشخص نیست این رویه تساهل و تسامح ساترا تا چه زمانی با این پلتفرم ادامه پیدا خواهد کرد. آیا حمایت یک هولدینگ اقتصادی بزرگ از این پلتفرم، موجب نادیدهانگاری خطاهای راهبردی آن خواهد شد؟
مشرق این آمادگی را دارد که در ادامه این گزارش، پاسخ این پلتفرم و ساترا را نسبت به نحوه عملکردشان در ادامه این گزارش بازتاب دهد.